Самоаналіз уроку



САМОАНАЛІЗ УРОКУ
Педагогічний самоаналіз проведеного уроку здійснюється за такою орієнтовною схемою:
1. Дати психолого – педагогічну характеристику класу (змалювати психолого – педагогічний портрет класу).
2. Охарактеризувати тему даного уроку в контексті інших тем у системі уроків: складність її взагалі, утруднення для її сприйняття, усвідомлення, засвоєння учнями даного класу.
3. Обґрунтувати формулювання мети та завдань уроку.
4. Обґрунтувати  вибір структури уроку. Виділити головний етап уроку, здійснити його аналіз. Показати, як всі етапи уроку «працювали» на головний етап.
5. Обґрунтувати   вибір методів, прийомів та засобів навчання учнів.
6. Обґрунтувати вибір форми організації заняття, форм пошуково – пізнавальної діяльності.
7. Дати аналіз власної взаємодії та спілкування з учнями.
8. Охарактеризувати стиль взаємодії та спілкування з учнями.
9. Наскільки об’єктивними та методично коректними були контроль та оцінювання знань, умінь учнів?
10. Визначити найбільш вдалі / невдалі моменти уроку.
11. Наскільки, з погляду вчителя, на уроці вдалося реалізувати його мету та завдання.
12. Які резерви уроку? Як вчитель у подальшій роботі розвиватиме позитивні якості уроку та усуватиме недоліки?



Самоаналіз уроку природознавства,
проведеного 12 січня 2016 року 
(урок див. сторінка "Урок - вершина майстерності вчителя")
У 2 класі навчається 15 учнів, були присутні – 14. В класі 6 хлопчиків та 9 дівчаток. Діти активні, уважні. Вміють сконцентруватися на виконанні завдань, але швидко і втомлюються. Тому потребують зміни видів діяльності, ознайомлення із цікавою інформацією, проведення дослідів тощо. У класі переважають школярі із флегматико – сангвістичним типом характеру, тому чіткість у постановці питань, алгоритми виконання завдань, регламентація часу, додаткові завдання обов’язкові на уроці.
Тема уроку природознавства відповідає календарно – тематичному плануванню. Це другий урок по темі «Зимова мандрівка». Перший урок підготував підґрунтя для реалізації теми та мети уроку. Тема уроку «Екскурсія. Як спостерігати за природою взимку? Практична робота. Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи». Мета даного уроку – «спостерігати за станом дерев, кущів, трав’янистих рослин, життям тварин, сніговим покривом; розвивати спостережливість, допитливість, уміння аналізувати, будувати логічні ланцюжки; сприяти розвитку уміння використовувати підручник, як джерело знань; виховувати бережливе відношення до природи, бажання пізнавати навколишній світ». Такі уроки рекомендував проводити видатний педагог сучасності В. О. Сухомлинський. Природа – це джерело, воду потрібно пити маленькими ковтками, щоб відчути, уявити її смак, необхідність для життя. Природа дає знання, які потрібно берегти, пов’язувати в єдине ціле.
Даний урок по своїй структурі схожий на уроки, які проводилися вже у  2 класі: обов’язкові екскурсії під час вивчення та узагальнення понять, життєвого досвіду, спостережень з тем «Природа і погода: збираємося у мандри порами року. Як спостерігати за полудневим розташуванням Сонця?» (вересень 2015 р.); «Осіння мандрівка. Які зміни відбуваються в природі восени?» (жовтень 2015 р.) Ця сезонна екскурсія по аналогії з попередньо проведеними уроками стала узагальненням знань саме про зиму. Складність проведення екскурсій полягає у тому, що діти не вміють оцінити цілісність світу, сприймають природні явища окремо, не намагаючись їх пов’язати між собою, скласти логічний ланцюжок. Дані навички приходять з досвідом, який формується на всіх виключно уроках у початкових класах: формування логічного мислення.
На уроці реалізувалася триєдина мета. Виховна – «виховання бережливого відношення до природи, бажання пізнавати навколишній світ». Дана мета є продовженням теми виховної системи класу – виховання особистості учня і реалізується також у позакласній роботі. Бо ставлення до живого, усвідомлення себе як частини природи дає можливість сформувати такі риси характеру як доброта, милосердя, добропорядність. Розвивальна – «розвивати спостережливість, допитливість, уміння аналізувати, будувати логічні ланцюжки; сприяти розвитку уміння використовувати підручник, як джерело знань». Дана мета важлива у повсякденному житті кожної дитини: мати інтерес до життя, вести активний спосіб життя, шукати відповіді на запитання, знаходити шляхи подолання труднощів. Уроки природознавства на початковому рівні вчать дитину аналізувати об’єкти природу, встановлювати залежність між ними, попереджати наслідки дій. Природа дає нам уроки на виживання, на виявлення слабких ланцюжків, на єдність у сприйнятті навколишнього світу. Навчальна мета даного уроку – «спостерігати за станом дерев, кущів, трав’янистих рослин, життям тварин, сніговим покривом». Ця мета пов’язана з розвивальною, але має свої нюанси: допомагає активізувати знання, які отримали учні у 1 та 2 класах (розподіл рослин та тварин на групи за певними ознаками, захисна роль снігового покриву).
По структурі даний урок – комбінований. Головний етап уроку – проведення екскурсії у шкільний парк. Погода під час проведення даного уроку сприяла виконанню всіх завдань уроку. Ця частина уроку реалізувалася проведенням дослідів на вулиці:
вимірювання товщини снігового покриву за допомогою лінійки;
впізнавання назви рослини за описом кори та крони (гра);
розривання снігового покриву  за допомогою лопати та виявлення стану трав’янистих рослин;
спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи.
Всі етапи уроку працювали на даний етап. Під час актуалізації опорних знань школярі згадали про залежність стану рослин та тварин, температури повітря, опадів від висоти сонця на горизонті. Під час роботи з підручником виділили основні компоненти, на які треба звернути увагу під час екскурсії (склали план екскурсії з уточненням основних моментів). Етап систематизації знань допоміг скласти в одне ціле те , що спостерігали, встановити залежності між природними явищами. Розвиток умінь аналізувати та встановлювати логічні ланцюжки сприяє формуванню логічного мислення учнів. На етапі релаксації під час проведення тестів вдалося проаналізувати рівень засвоєння даного матеріалу, побачити помилки у вивченні даної теми.
На уроці використані такі методи роботи: інтерактивна вправа «Мікрофон», яка сприяє швидкому виявленню рівня засвоєння матеріалу на попередньому уроці; створення асоціативного куща «На що звернути увагу на екскурсії» (такий вид роботи дисциплінує дітей на екскурсії, не відволікає від основних завдань);робота в групах сприяє формуванню у учнів вчити інших за принципом «знаєш – поділися з товаришем», вибирати головне, спів ставляти. Самостійна роботи з тестами дає можливість кожному виявити свій рівень знань, уміння систематизувати свої знання. Проведення дослідів активізувало діяльність дітей у пізнанні світу, продемонструвало взаємозалежність між об’єктами природи.
 Управлінська діяльність на уроці була направлена на максимальне засвоєння учнями даного матеріалу на реалізацію триєдиної мети уроку. Діти були уважними, прислухалися до порад, виконували інструкції. Всі дії були направлені на досягнення результату під час проведення різних етапів уроку.
Стиль взаємодії та спілкування з учнями був дружній, партнерський. Це сприяло встановленню на уроці сприятливої психологічної атмосфери, спонукало на досягнення високих результатів.
2 клас  - особливий у сфері оцінювання. Перший семестр 2 класу був продовженням вербального оцінювання, до якого діти вже звикли. А в другому семестрі під час оцінювання була впроваджена індивідуальна картка оцінювання, яка розвиває уміння само оцінювати, оцінювати роботу товариша, внесок кожного у групі дітей, а також оцінка вчителя. Дана картка допоможе учням зрозуміти важливість вкладеної праці під час отримання оцінки, порадіти за успіхи товаришів, підтримати тих, хто не зумів сконцентруватися під час уроку.
Найбільш вдалим був етап уроку – проведення екскурсії у шкільний парк. Дана новина відразу зацікавила дітей, збудила їх фантазію. Завдання вчителя – направити дану енергію в потрібне русло, досягти найбільшої ефективності. Невдалою була вправа – розподіл на групи. Даний розподіл виявив негативне відношення до знань певних учнів ( не був врахований психологічний аспект). Хоча з іншого боку діти повинні розуміти неповторність кожного і сприймати людей такими, які вони є.
На уроці вдалося реалізувати поставлену мету уроку. Цьому сприяли різні форми роботи, види діяльності. Результат уроку був висвітлений у картці оцінювання: 11 дітей отримали високий та достатній рівень, 3 – середній. Якість знань на даному уроці – 79%; ступінь навченості – 62%.
У кожного уроку є свої резерви. Перебуваючи на екскурсії в парку, зрозуміли, що біля школи побачити різноманітних тварин просто неможливо, тому потрібно провести екскурсію у ліс у позаурочний час, зробити кожному свої помітки, свої висновки. 


Комментарии

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Технологічна карта уроку