Здоров'я - багатство нації!



Обласна інтернет – конференція
«Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія»
                                                                                                                                  ДІТИ ТА КОМПЮТЕРНІ ІГРИ

Баканьова Світлана Валеріївна

Анотація
Проблема комп’ютерної залежності постала гострим каменем у інформаційному суспільстві. Комп’ютерні ігри розвивають у дітей швидкість реакції, дрібну моторику руки, пам’ять, увагу, логічне мислення. А з другого боку, граючи в них, дитина починає жити у казковому світі, забуваючи про реальність. Виникає проблема, з якою важко впоратися, - це комп’ютерна залежність. В той же час потрібно погодитися з думкою, що комп’ютер у повсякденному житті сучасної дитини – це буденна річ, як електричне освітлення, автомобілі, телевізори або стільникові телефони. Тому, купуючи комп’ютер – корисний, незамінний, чудовий, необхідний дитині інструмент, слід пам’ятати про відповідальність за встановлення правильної взаємодії дитини і машини.

Гострим питанням  у будь – яких міркуваннях про користь комп’ютера є комп’ютерні ігри. Що вони несуть? Користь або шкоду? Позитивні якості ігор, як комп’ютерних, так і простих , приблизно однакові.

Комп’ютерні ігри розвивають у дитини:
Комп’ютерні ігри вчать дитину:
* швидкість реакції;
* дрібну моторику рук;
* візуальне сприйняття об’єктів;
* пам’ять і увагу;
* логічне мислення;
* зорово – моторну координацію
* класифікувати й узагальнювати;
* аналітично мислити в нестандартній ситуації;
* досягати своєї мети;
* удосконалювати інтелектуальні навички

         Під час комп’ютерної гри дитина наче потрапляє в чарівну казку, де існує свій світ. Цей світ такий схожий на справжній!!! Коли герої комп’ютерної гри пропонують дитині полагодити стіну будиночка (правильно скласти пазл) або розташувати цифри по порядку, щоб дістатися скарбів, діти відчувають свою значущість. А якщо в кінці завдання говорять: «Молодець, ти впорався на відмінно!», - це викликає захват! Однак є і негативний бік захоплення комп’ютерними іграми. Це комп’ютерна залежність.
Існують як позитивні, так і негативні наслідки використання комп’ютера дитиною.
Негативні
Позитивні
* положення сидячи протягом тривалого часу;
* перевантаження суглобів кистей рук;
* навантаження на зір;
* порушення мовлення;
* імпульсивність;
* відсутність ініціативи;
* несамостійність;
* стереотипність мислення;
* незначна орієнтованість на майбутнє
* самонавчання, можливість вибору поведінки;
* розвиток логічного мислення;
* уміння прогнозувати;
* формування ділової мотивації;
* формування абстрактного мислення;
* акуратність;
* точність;
* організованість;
* раціональність

За останні роки мультимедійні засоби стали невід’ємною частиною навчального процесу в школі.
Особливості використання мультимедійних засобів:
1. Мультимедійні методи дають можливість покращити наочність навчання, зробити доступним для сприйняття такий матеріал, який за звичайних способів пояснення залишається недоступним; дати учням інформацію про досліджуване явище чи об’єкт; створити умови для використання дослідницького методу навчання.
2. Регулярне застосування мультимедійних засобів змінює методику викладання навчального матеріалу вчителем, часову відповідність між поясненням матеріалу й  самостійною роботою учнів.
3. Більшість знань учні здобувають самостійно, використовуючи при цьому різноманітні мультимедійні засоби.
4. Мультимедійні засоби впливають на відбір і композицію матеріалу в підручниках, дозволяють скоротити в деяких із них описовий матеріал.

Під час використання мультимедійних засобів навчання необхідно дотримуватися дидактичних вимог:
1. Ретельний відбір матеріалу.
2. Вибір найбільш доцільних видів показу, їх кількості й послідовності.
3.  Сурове наукове обґрунтоване дозування засобів наочності.
4. Уміле поєднання слова й показу.

ВИСНОВОК
Навчальний результат мультимедійних засобів: збагачення дітей знаннями в їхній образно – понятійній цілісності й емоційному зафарбовуванні.
Розвивальне значення полягає в розширенні ерудиції, активізації всіх психічних процесів школяра, пробудження в нього живої цікавості до предмета пізнання.
Виховний ефект – у значному емоційному впливові пропонованих явищ, що поглиблює сприйняття суті навчального матеріалу.
(Отже , мультимедійні засоби навчання можна використовувати в роботі з дітьми будь – якого віку. Вони передбачають підготовку учнів до сприйняття зображуваного, формуванню в школярів установки на цілеспрямоване сприйняття навчального матеріалу. Оскільки візуальні й аудіальні засоби часто містять значний обсяг.)

Позитивний вплив комп’ютера на розвиток дитини
Коли дитина володіє персональним комп’ютером, то може сміливо самонавчатися. Але , перебуваючи у віртуальному світі, дитина звикає неадекватно сприймати реальний світ, їй легше перебувати із комп’ютерними іграшками, ніж навпаки. Це може призвести до негативних наслідків у розвитку особистості: агресивність, замикання у собі, нестриманість.
Сьогодні відомо безліч захопливих розвивальних програм, які враховують вік, індивідуальні можливості, схильності дитини, сприяють формуванню абстрактного мислення. Такі ігри дають дітям можливість самостійно обирати стратегію, користуватися різною мірою допомоги та встановлювати різні рівні складності. Комп’ютер виробляє у своїх користувачів акуратність, точність, почуття часу, раціональне використання часу, раціональність, організованість. Проте в разі тривалого користування комп’ютером ці позитивні якості можуть перейти в негативні.

Перші ознаки розвитку комп’ютерної залежності в дитини:
1.     Їсть, п’є чай, робить уроки біля комп’ютера.
2.     Провів хоча б одну ніч біля комп’ютера.
3.     Прогуляв школу – сидів за комп’ютером.
4.      Приходить додому й відразу сідає за комп’ютер.
5.     Забув поїсти, почистити зуби (раніше такого не спостерігалося).
6.     Перебуває в поганому, роздратованому настрої, не може нічим зайнятися, якщо комп’ютер зламався.
7.     Конфліктує, загрожує, шантажує у відповідь на заборону сидіти за комп’ютером.
Таким чином кіберпростір стає для дитини реальністю життя. Особливо яскраво це виявляється, коли дитина переживає соціально невдалі контакти і занурюється і ігровий світ, де відчуває себе господарем становища. Саме в цьому примарному світі відчуття або передчуття перемоги підвищує самооцінку і формує поведінку, коли єдиним сенсом життя стає задоволення від ігрових сеансів. Так виробляється «комп’ютерна чи ігрова залежність».
Існує думка, що військові стратегії і «стрілялки» можуть формувати у дитини жорстокість. З одного боку такі ігри допомагають виходу агресії. Але з другого боку формують негативну поведінку по відношенню до дорослих людей та однолітків. Поведінку героїв гри дитина переносить у реальність. Інша особливість таких ігор – це безсмертя героїв. А це відбивається на сприйнятті цінності життя , знімає кордон між життям і смертю.

Висновок:
Проблема комп’ютерної залежності і впливу комп’ютерних ігор є дуже актуальною. Тож, купуючи диск для дитини, самі ознайомтеся із суттю і метою гри.  З дитиною можна домовитися, встановивши правила, яких слід дотримуватися у користуванні комп’ютером. Наприклад:
- я запитую батьків перед використанням комп’ютера;
- я тримаю свій пароль у таємниці від усіх;
- я відкриваю тільки ті повідомлення, які прийшли від знайомих;
- я завжди повідомляю батькам про проблеми;
- я використовую комп’ютер максимум одну годину;
- в Інтернеті я нікому не повідомляю свого імені та адреси;
- я обговорюю з батьками, які вебсайти відвідувати.
З кожним роком все більше українських дітей користуються Інтернетом у повсякденному житті (підключення через ПК, за допомогою мобільного телефону). Інтернет надає багато можливостей у здійсненні відкриттів, спілкуванні, творчості. Проте оскільки Інтернет розвивався безконтрольно, сьогодні він містить безліч безпечної для психіки дитини інформації. Хто може допомогти дітям уникнути небезпеки від користування Інтернетом? Звичайно, батьки!
Порада батькам:
Скільки часу можна проводити дитині за комп’ютером
Умовно безпечний час, який може проводити дитина за комп’ютером (у хвилинах), можна обчислити, помноживши кількість років, що виповнилося дитині, на два. Наприклад, якщо їй 10 років, то для неї умовний небезпечний час становить 20 – 30 хвилин. Після цього обов’язково має бути перерва не менш ніж на 1 годину. Вибір напряму розвитку дитини стоїть за батьками, їм вирішувати: грати їхнім дітям у комп’ютерні ігри чи ні, але живе, довірливе, дружнє спілкування з дітьми ніколи не замінить комп’ютер.
          Пам’ятайте, що використання комп’ютера дитиною будь – якого віку повинно супроводжуватися постійною увагою і контролем батьків. тільки постійний контроль, довірливі стосунки між дитиною і батьками зможуть забезпечити виховання критичного мислення і можливість усвідомлення корисної та негативної інформації.


                                                                                           
ВІРШОВАНІ ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ
1. Очі щільно ми закрили –
    Це один, два, три, чотири.
    Потім ширше розкриваєм,
    Вдалині щось розглядаєм.
    І поки ми розглядали –
    До шести порахували.
    Щоб очі наші відпочили,
    Робим це разів чотири.

2. Очі швидко обертаємо,
    Головою не хитаємо.
    Вліво раз, два, три, чотири.
    Вправо стільки ж повторили.
    По колу очі обертаємо
    І все навколо розглядаємо.
    Раз коло, два, і три, чотири.
    Щільніше очі ми закрили.
    На п’ять і шість їх потримали
    І потім знову закружляли.

3. Раз, два, три! Очі догори!
    На чотири і на п’ять
    Будем міцно їх стулять.
    Знову очі догори
    Ми рахуєм раз, два, три!

4. Очі щоб відпочивали,
    Дивимось ми вліво – вправо.
    Потім блимаєм очима.
    І знову ними вправо – вліво.

Дихальні вправи
1. Учні піднімаються навшпиньки – руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки через боки опускають униз – видих під коментування та демонстрування вчителя:
         * понюхай квітку, здмухни пір’їнку;
         * понюхай гілку, задуй свічку.
2. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути через ніс. Повторити 4 – 5 разів.
3. Стати рівно, руки вниз. 1 – 2 – руки в боки – вдихнути, 3 – 4 – присісти, обійняти руками коліна – видихнути. Повторити 3 – 4 рази.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути через ніс – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3 – 4 рази.

ВПРАВИ ДЛЯ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ВТОМИ ОЧЕЙ ТА РОЗСЛАБЛЕННЯ М’ЯЗІВ НАВКОЛО ОЧЕЙ
1. Витягнути руки вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перевести погляд удалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
2. Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. Ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3 – 4 рази.
4. Упродовж 3 – 5с дивитися обома очима на палець витягнутої вперед правої руки. Прикрити ліве око. Дивитися правим оком 3 – 5с. Повторити 3 – 5 разів, прикриваючи по черзі то ліве, то праве око.
5. Горизонтальні рухи очей: направо – наліво.
6. Рух очними яблуками вертикально вгору – вниз.
7. Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
8. Заплющити очі якомога міцніше і відчути, як напружуються м’язи очей. Затримайтеся так на 3 секунди, потім різко розплющіть очі. Різка зміна змушує очі розслабитися й особливо підходить для закінчення зарядки для очей.
9. «Темне розслаблення». Покласти на заплющені теплі долоні, пальці схрестити на чолі. Розслабитися і постаратися досягти глибокого темного кольору.
10. Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд угору. Аналогічно в протилежному напрямку.
11. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставити палець і подивитися на нього – очі легко «з’єднаються».
12. Часте моргання очима.
13. Робота ока «на відстань». Підійти до вікна, уважно подивитися на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, що росте за вікном, або на подряпини на склі. Потім спрямувати погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети. Кожну вправу слід повторювати не менше ніж 6 разів у кожному напрямку.
14. Руки на пояс, повертати голову вправо, подивитися на лікоть правої рук; повертати голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення.
15. Руки вперед, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), стежити очима за рухом рук, не піднімаючи голови, руки  опустити (видих).

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ОЧЕЙ
1. Швидко кліпати очима протягом 15с.
2. Заплющити очі. Не розплющуючи очей начебто подивитися ліворуч на рахунок «один – чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять – вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3. Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом хвилини



Тиждень знань безпеки життєдіяльності                                             «ЗДОРОВ’Я МАТИ – ВІК БІДИ НЕ ЗНАТИ!»
01.02. – 05.02. 2016 р.
Тема. Вода – джерело життя.
Мета. За допомогою наукової інформації узагальнити знання дітей про природні ресурси нашої планети, а саме про воду. З’ясувати значення чистої питної води для підтримки життєвих сил людини. Розвивати навичку правильно пити воду. Виховувати бережливе відношення до води, до природи, до життя.
Обладнання. Презентація «Вода у природі». Фрагмент передачі НТН «Вода «Геліос»».  Картки з властивостями води.
Місце проведення. Шкільний парк, «Куточок мрій».
Контингент дітей. Учні 7 – 10 років (2 – 4 класи).
Дата проведення. 02 лютого 2016 р.
Час проведення. 20 хвилин.
Хід заняття
Хвилинки – цікавинки
І. Організаційний момент.
Фізкультхвилинка
ІІ. Результати  інформаційно – дослідницької роботи.
1). Сонячна енергія, ґрунт, природні копалини, рослинний світ, тваринний світ — усе це найважливіші природні ресурси, що необхідні для існування людства. Природними ресурсами  вважається вода, без якої не може існувати ніщо живе на Землі.
2). Вода є  всюди — у повітрі, в рослинах, у живих  організмах. Навіть, звичайний камінь у дрібних тріщинах містить мікроскопічну кількість води. Без води немає життя. Жива клітина на 75 % складається з води, тому для багатьох живих істот підтримка такого водного балансу є життєво необхідною.
3). Дорослій людині потрібно випивати в день два з половиною літри води. Один літр рідини надходить до організму із продуктами, що вживаються в їжу. Ще один літр ми випиваємо протягом дня: це стакан чаю, кави, мінеральної води, квасу, тарілка супу. Півлітра води організм людини виробляє самостійно в процесі згорання жирів.
4). Рослини на 95 % складаються з води. Вони одержують воду з ґрунту і разом з водою вбирають необхідні для росту поживні речовини. Розчиняючи ці речовини, вода розносить їх по стеблах від коренів до листків.
5). Людина не може жити без води, тому що її запаси в організмі весь час витрачаються. У спеку вода виходить із потом. Дрібні крапельки води у вигляді пару виходять із подихом.
Для організму людини вода має дуже важливе значення. Без їжі ми можемо прожитии кілька місяців, а без води не можемо прожити й кількох днів.
6). Вода займає понад 70 % поверхні Землі. Від загальної кількості води прісна вода становить лише 3 %, інші 67 % — солона.
Основні запаси прісної води знаходяться в льодах Арктики й Антарктики.
ІІІ. Інтерактивна гра «Асоціативний кущ».
       Чиста                         Прозора                    Кришталева                Потрібна

Тепла                                                                                         Дзеркальна
Вода

Смачна                                Солона                                         Холодна

-         Коли вода буває чистою?
-         Джерельною?
-         Холодною?

ІV. Рефлексія. Підсумок заняття.
Перегляд презентації «Вода в природі».
Перегляд фрагменту передачі НТН «Вода «Геліос»».


ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ ТА РУХАВКИ НА УРОЦІ

         У наш час ні в кого не викликає сумнівів, що фізична активність є необхідною умовою збереження здоров’я людини. Рух – це основний прояв життєдіяльності, тому організм людини запрограмований на певний об’єкт м’язової активності.
         З роботою опорно – рухового апарату функціонально тісно пов’язана діяльність регулювальних систем організму, тобто нервової та ендокринної, а також систем, що здійснюють пластичне та енергетичне забезпечення (серцево – судинна, дихальна, система травлення). Таким чином, достатня рухова активність є необхідною умовою збереження здорового стану внутрішніх органів і організму в цілому.
         Обсяг м’язової активності протягом останніх десятиліть значно скоротився, а розширення застосування розумової праці за рахунок скорочення обсягу фізичної привело до появи низки неінфекційних захворювань (гіпертонічна хвороба, атеросклероз, судинні захворювання мозку, цукровий діабет). Причому під вплив гіподинамії людина потрапляє зараз у молодому віці – відбувається омолодження цих хвороб.
         У школі на статичне навантаження учнів припадає до 72% від загального навчального часу, що призводить до гіподинамії, порушень механізмів саморегуляції кровообігу, діяльності нервової та серцево – судинної систем. Через навчання за партами, які не відповідають зростові половини школярів, сколіози реєструють у 20% учнів.
         Спеціальними дослідженнями встановлено, що рухова активність учнів 1 та 2 класів знижується на 50% порівняно з дошкільним періодом життя, а старшокласники 75% усього часу неспання не рухаються. Особливо страждають школярі 5 і 6 класів: навчальні навантаження в них дуже великі та потребують значного напруження сил, хоча саму в цьому віці відбуваються складні фізіологічні перебудови в організмі підлітків.
         Якщо в результаті гіподинамії ми втрачаємо здоров’я, тож нічого дивного, що воно повертається до нас, коли ми теж повертаємося до необхідного нам рівня фізичної активності. Значно доцільніше запобігати хворобам, дотримуючись режиму регулярних фізичних навантажень. А для цього потрібна свідома мотивація до фізичної активності.
         Що в цій ситуації може зробити вчитель?
         Вихід є: ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ! Щоб нейтралізувати негативні явища, що розвиваються в учнів під час тривалої розумової праці, доцільно чергувати її з активною фізичною діяльністю. На уроках – це фізкультхвилинки, а на перервах – рухливі ігри. Систематичне проведення фізкультхвилинок на уроках позитивно впливає на учнів: віддаляє втому, відновлює розумову працездатність, знижує статичні навантаження і запобігає порушенню осанки, значно підвищує емоційний тонус учнів, викликає почуття задоволення , радості.

ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ
1. Учні піднімаються навшпиньки – руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки через боки опускають униз – видих під коментування та демонстрування вчителя:
         * понюхай квітку, здмухни пір’їнку;
         * понюхай гілку, задуй свічку.
2. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути через ніс. Повторити 4 – 5 разів.
3. Стати рівно, руки вниз. 1 – 2 – руки в боки – вдихнути, 3 – 4 – присісти, обійняти руками коліна – видихнути. Повторити 3 – 4 рази.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути через ніс – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3 – 4 рази.

ВПРАВИ ДЛЯ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ВТОМИ ОЧЕЙ ТА РОЗСЛАБЛЕННЯ М’ЯЗІВ НАВКОЛО ОЧЕЙ
1. Витягнути руки вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перевести погляд удалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
2. Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. Ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3 – 4 рази.
4. Упродовж 3 – 5с дивитися обома очима на палець витягнутої вперед правої руки. Прикрити ліве око. Дивитися правим оком 3 – 5с. Повторити 3 – 5 разів, прикриваючи по черзі то ліве, то праве око.
5. горизонтальні рухи очей: направо – наліво.
6. Рух очними яблуками вертикально вгору – вниз.
7. Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
8. Заплющити очі якомога міцніше і відчути, як напружуються м’язи очей. Затримайтеся так на 3 секунди, потім різко розплющіть очі. Різка зміна змушує очі розслабитися й особливо підходить для закінчення зарядки для очей.
9. «Темне розслаблення». Покласти на заплющені теплі долоні, пальці схрестити на чолі. Розслабитися і постаратися досягти глибокого темного кольору.
10. Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд угору. Аналогічно в протилежному напрямку.
11. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставити палець і подивитися на нього – очі легко «з’єднаються».
12. Часте моргання очима.
13. Робота ока «на відстань». Підійти до вікна, уважно подивитися на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, що росте за вікном, або на подряпини на склі. Потім спрямувати погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети. Кожну вправу слід повторювати не менше ніж 6 разів у кожному напрямку.
14. Руки на пояс, повертати голову вправо, подивитися на лікоть правої рук; повертати голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення.
15. Руки вперед, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), стежити очима за рухом рук, не піднімаючи голови, руки опустити (видих).

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ОЧЕЙ
1. Швидко кліпати очима протягом 15с.
2. Заплющити очі. Не розплющуючи очей начебто подивитися ліворуч на рахунок «один – чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять – вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3. Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом 5с

ТИЖДЕНЬ ПРОТИПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ
09. - 13. 11. 2015 р.
Бесіда «Вогонь – друг, вогонь – ворог»
Мета. Узагальнити знання дітей щодо небезпечного поводження з вогнем, розвивати уміння вести себе адекватно ситуації, яка виникає під час необережного поводження з вогнем; виховувати бережливе відношення до власного здоров’я.
Обладнання. Записи на дошці. Плакат «Протипожежна безпека вдома». Матеріали до гри «Врятуй себе сам».

Хід бесіди
1. Організаційний момент
- Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте «вдалого дня».
- Сьогодні ми говоримо про протипожежну безпеку вдома.
- З’ясуємо, чи можуть ігри дітей стати причиною пожежі, чи можна допомогти самому собі в неординарній ситуації.
2. Визначення рівня життєвого досвіду дітей. Встановлення життєвих пріоритетів.
Слово вчителя
Вогонь – друг, вогонь – ворог... Якою гранню він обернеться, залежить від людини. Коли свого часу Ейнштейна запитали, чи небезпечна атомна енергія для людства, він відповів: “ Не більше ніж коробка сірників, річ тільки в тому, до чиїх рук вона потрапить ”.
Причини виникнення пожеж
 §  необережне поводження з вогнем;
§  порушення правил будови та технічної експлуатації електричного устаткування
( експлуатація несправних чи саморобних електричних приладів, коротке замикання, залишені без нагляду ввімкнені електричні прилади);
§  порушення правил пожежної безпеки при пічному опаленні ( несправні димарі);
§  пустощі дітей з вогнем ( запалювання паперу, стружок, легкозаймистих речовин);
§  газові розряди та атмосферна електрика;
§  недотримання правил пожежної безпеки при користуванні газом ( залишені без нагляду ввімкнені газові прилади, сушіння білизни над газом та ін. ) ;
§  підпалювання ( через необережність, незнання правил пожежної безпеки )
§  несправність або неправильна експлуатація електроустаткування, електропобутових приладів, газових плит;
§  вмикання до однієї розетки побутових приладів великої потужності;
§  розігрівання лаків і фарб на відкритому повітрі.
§  Користування саморобними електрогірляндами для ялинки, запалювання хлопавок, бенгальських вогнів поблизу хвої, використання легкозаймистих маскарадних костюмів з паперу та вати.
3. Рефлексія
- Чи можуть ігри дітей спричинити пожежу?
- Як цьому можна запобігти?
Гра «Врятуй себе сам»
- Що є вдома таке, що допоможе врятуватися від дрібної пожежі?
- Вибери предмет, який тобі допоможе. Чим він тобі допоможе?
Вивчення гасла
Головне—здоровим бути —
Це потрібно всім збагнути!
Бо як є здоров’я й сила,
То весь світ людині милий.




Тиждень знань правил пожежної безпеки

Розв'язок ситуативних завдань:
"Якщо виникла пожежа, а дорослих немає вдома ..."

Тема. Розвиток ситуативних завдань «Якщо виникла пожежа, а дорослих немає дома …»

Мета. Враховуючи життєвий досвід дітей, розв’язати ситуативні завдання для формування практичних навичок учнів  щодо дій, якщо виникла вдома пожежа, а дорослих немає вдома.

Розвивати бажання цінувати власне життя, навички захисту організму у незвичайних ситуаціях.

Виховувати спостережливість, швидкість реакції, уміння правильно оцінити ситуацію.

Форма проведення. Розвиток ситуативних завдань.


         Якщо виникла пожежа, а дорослих немає вдома:
1.     Якщо вогонь невеликий, … (накинь на нього товсту ковдру або залий водою).
2.     Якщо горить шнур електроприладу, … (перш ніж залити полум’я водою, вийми штепсель електроприладу з розетки. Гасити ввімкнені електроприлади  водою не можна !)
3.     Якщо тобі не вдалося самостійно загасити вогонь, … (вибігай із квартири і клич на допомогу або телефонуй за номером 101).
4.     Зателефонувавши до пожежної частини, … (чітко називай свої прізвище та адресу і повідом, що горить).
5.     Не намагайся врятуватися від пожежі у шафі, кладочці або іншому тісному місці - … (можеш учадіти від газів, що виділяються під час горіння).
6.     Не можна відчиняти вікно, доки вогонь у кімнаті не згас, … (адже свіже повітря підживить його, тому полум’я спалахне з новою силою).
7.     Доки чекаєш пожежників, не панікуй, шукай вихід із кімнати, але не намагайся вистрибнути у вікно.
8.     Довірся пожежникам, виконуй усе, що вони накажуть тобі.
     9.  Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку, що горить,           повідом про це дорослих або пожежників.


Хвилинка - цікавинка
Правила пожежної безпеки
1. Не грайся із сірниками та запальничками.
2. не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду дорослих.
3. Не залишай іграшки, книжки, одяг біля ввімкнених обігрівачів, не суши речі над газовою плитою.
4. Не запалюй вогнища без дорослих.
5. Не вмикай багато електроприладів водночас.
6.Обов'язково вимикай електроприлади, коли ідеш із дому. Обережно вийми штепсель з розетки



Тиждень безпеки життєдіяльності

ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ

"Наша безпека в наших руках"

Тема. Безпека в школі. Безпечні та небезпечні місця на шкільному подвір’ї.

Мета.

·        Узагальнити знання дітей про правила безпечної поведінки на шкільному подвір’ї.

·        Визначити разом з дітьми безпечні та небезпечні місця на шкільному подвір’ї.

·        Формувати навички безпечної поведінки на перервах, в позаурочний час.

·        Спонукати дітей дотримуватися правил безпечної поведінки, як запоруки фізичного здоров’я.

·        Виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих людей.
Обладнання. Спортивний інвентар на шкільному майданчику. Правила поведінки на шкільному майданчику.
Тип занять. Година спілкування, мандрівка на уявній космічній ракеті.
Місце проведення. Шкільний парк, «Куточок мрій».
Хід години спілкування
І. Організаційний момент.
Психологічна гра «Подаруй посмішку». (Діти стають у коло, беруться за руки, промовляючи слова, що вони дарують посмішку).
ІІ. Оголошення теми.
-         Відгадайте загадку.
Стоїть вулик при дорозі,
Уночі завжди порожній. (Школа)
-         З яких частин складається навчальний процес? (Уроки, перерви)
-         Що ви робите на уроках?
-         Що ви робите під час перерв? (На перерві слід поводитися так, щоб уникати травм).
-         Сьогодні ми узагальнимо знання про правила безпечної поведінки під час перерв на вулиці.
ІІІ. Основна частина.
1. Бесіда  та встановлення атрибутів для проведення години спілкування.
-         З якими правилами поведінки в школі ви вже знайомі? (Правила поведінки під час уроків; з правилами поведінки в їдальні, у спортивному залі, на перерві, на сходах, на ганку школи).
-         Школа – це не тільки приміщення, а й великий материк Знань. Знання потрібні усім, особливо про особисту безпеку. Ми розпочинаємо подорож.
-         На якому транспорті ви б хотіли мандрувати? (На ракеті)
-         Визначайтеся з екіпажами, капітанами та назвами космічних ракет.
-         Розпочинаємо подорож у Країну Безпеки, що на материку Знань.
2. Уявна подорож на космічній ракеті.
- Закрийте очі. Уявіть, що ви летите над просторами нашої країни. Світить яскраве сонце. Земля оповита зеленими лісами, голубими ріками, високими горами. Але що це? Щось незвичайне, ні на що не схоже! Це материк Знань.
- Увага!!! Приземлення у Країні безпеки.
- Доброго дня, шановні земляни. Раді вас вітати у Країні Безпеки.
3. Визначення небезпечних місць на спортивному майданчику.
- Небезпека може підстерігати нас на шкільному майданчику, коли ви граєте в ігри на перерві, відпочиваєте у спортивному містечку на шкільному майданчику.
- Запам’ятайте «Правила поведінки на перервах  на спортивному майданчику». (див. додаток № 1)
4. Практична робота «Безпечні й небезпечні місця на шкільному подвір’ї».
- Екіпажі починають обстеження шкільного подвір’я з метою виявлення місць для гри:
         * напрямок польоту екіпажу № 1: північний напрямок;
         * напрямок польоту екіпажу № 2: південний напрямок;
         * напрямок польоту екіпажу № 3: східний напрямок;
         * напрямок польоту екіпажу № 4: західний напрямок.
На дослідження дається час: 5 хвилин.
5. Презентація польотів екіпажів:
- Де можна гратися на шкільному подвір’ї?
6. Робота з прислів’ями та приказками.
- Поясніть зміст прислів’їв:
         * Бережися лиха, поки тихо;
         * Бійка до добра не доводить;
         * Захищатися треба словами, а не кулаками;
         * Обачність половина порятунку.
7. Розповідь завуча з виховної роботи про травмування дітей нашої школи.
ІІІ. Рефлексія.
1. Тест «Так чи ні»
1.     На перервах у школі можна:
·        бігати на майданчику для ігор;
·        стрибати;
·        розмовляти і спокійно рухатися в приміщенні;
·        голосно кричати.
2.     Правила для учнів треба виконувати для того, щоб:
·        не засмучувати батьків;
·        тебе ставили за взірець;
·        не травмувати себе;
·        не порушувати спокій у школі.
3.     Якщо ти з товаришем посварився, то ти:
·        обов’язково з’ясуєш стосунки кулаками;
·        уникнеш бійки;
·        покличеш на допомогу;
·        підеш на примирення.
2. Завершення подорожі.
- Щоб ви хотіли взяти для себе із Країни Безпеки?
- Якщо кожен учень у школі буде дотримуватися правил безпеки, чи можна уникнути травмувань?
- Оцініть свою роботу:
* якщо ви працювали чудово – підніміть руки вгору;
* якщо ви працювали добре – розведіть їх в боки;
* якщо ви працювали не досить старанно – зігніть руки і торкніться пальчиками плечей.
Додаток
Додаток № 1
Правила поведінки на шкільному подвір’ї:
·        На шкільному подвір’ї не кричи.
·        Грайся в ігри.
·        Не штовхайся, не ображай дітей.
·        Не сміти.
·        Не грайся біля вікон, на сходах.
·        На спортивному майданчику грайся тільки з дозволу старшого учителя чи чергових учнів.
Література
1.   Бех І. Д., Воронцова Т. В. Основи здоров'я 1. К.: "Основа", 2012.
2.     Лопатіна О. О., Скребцова М. В. 50 уроків про чесноти для занять з дітьми дошкільного й молодшого шкільного віку. – Харків: Основа, 2008. – 237 с.
3.     Методична робота вчителя початкових класів, 2 – ге видання. – Харків: Основа, 2010. – 350 с.
4.     Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою, 1 – 4 класи. – Київ, Освіта, 2012. – С. 314 – 316.

ПАМ’ЯТКА
«ЯКЩО ВИ РОЗБИЛИ ГРАДУСНИК»
Теоретична довідка
         Металева ртуть – відома з давніх часів. У природі ртуть одночасно розсіяна та зустрічається у самородній формі, а також більше ніж у 30 мінералів. Вільна ртуть – срібляста рідина – застосовується у виготовленні люмінесцентних та ртутних ламп, термометрів, манометрів та інших приладів.
         Ртуть – класична отрута, дуже шкідлива для будь – яких форм життя. Ртуть уражає центральну нервову систему, нирки, слизову оболонку травлення. Перша допомога:
·        обережне промивання шлунку,
·        молоко та яєчний білок,
·        негайна доставка потерпілого до лікаря.
Пам’ятка «Якщо ви розбили градусника»
1.     Негайно відчиніть навстіж усі вікна, виведіть з кімнати дітей.
2.     Негайно збирайте ртуть. Великі краплинки збирайте спринцівкою і складайте у банку зі щільною кришкою, малі – пензликом на аркуш паперу та також у банку.
3.     Усі забруднені поверхні після очистки від ртуті обробіть міцним розчином хлорного заліза (у гіршому випадку – хлорного вапна).
4.     Викидати ртуть у сміттєві контейнери забороняється. Не засипайте ртуть землею, піском.
5.     За сильних забруднень об’єктів ртуттю або її сполуками організуйте негайну евакуацію людей із зараженої місцевості. Про те, що сталося, негайно повідомте органи місцевого санітарного контролю та визвіть спецслужбу за номером 101.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Технологічна карта уроку

Урок української мови та читання, 2 клас НУШ