Кейс-технології. Педагогічна інновація
КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЇ
Кейс-метод – яскравий приклад
інтерактивних технологій
Надзвичайно ефективним є такий вид роботи, як кейс-метод (від англ. саsе studу – вивчення ситуації), відомий у
вітчизняній освіті як метод
ситуативного навчання на конкретних прикладах).
Найбільш
широко кейс-метод застосовується під час
вивчення економіки та бізнес-наук.
Використання кейс-методу також здобуло широке поширення у педагогіці, медицині,
юриспруденції, математиці, культурології та політології.
Батьківщиною
кейс-методу є США.
Кейс-метод або метод
ситуаційних вправ є інтерактивним
методом навчання, який дає змогу наблизити процес навчання до реальної
практичної діяльності спеціалістів. Він сприяє розвитку винахідливості, вмінню
вирішувати проблеми, розвиває здібності проводити аналіз і діагностику проблем,
спілкуватися іноземною мовою.
Кейс-технологія - це загальна
назва технологій навчання, що представляють собою методи аналізу. Суть
технології полягає у використанні конкретних випадків для спільного аналізу,
обговорення або вироблення рішень учнями.
З
методичної точки зору кейс — це спеціально підготовлений навчальний матеріал,
що "містить структурований опис ситуацій, що запозичені з реальної
практики". Кейси (ситуаційні вправи) мають чітко визначений характер і
мету. Як правило, вони пов’язані з проблемою чи ситуацією, яка існувала чи й
зараз існує. При цьому проблема чи ситуація або вже мали якесь попереднє
рішення, або їх вирішення є необхідним, а тому потребують аналізу. Кейс — це
завжди моделювання життєвої ситуації і те рішення, що знайде учасник кейса,
може служити як відбиттям рівня компетентності й професіоналізму учасника, так
і реальним рішенням проблеми. Як правило, кейси не мають єдиного рішення.
Учасник завжди може придумати свій неповторний варіант рішення.
До кейс-технологій відносяться:
·
метод
ситуаційного аналізу (ситуаційні завдання й вправи, аналіз конкретних ситуацій
(кейс-стаді));
·
метод
інциденту;
·
метод
розбору ділової кореспонденції;
·
ігрове
проектування;
·
метод
ситуаційно-рольових ігор;
·
метод
дискусії.
Вимоги до створення кейсів (проблемних ситуацій):
·
навчальна
проблема має бути пов'язана з матеріалом, що вивчається;
·
проблеми
повинні представляти пізнавальну значущість;
·
проблемні
питання повинні спиратися на колишній досвід і знання учнів;
·
основним
своїм вмістом проблема повинна давати напрям пізнавальному пошуку, вказувати
напрям до її рішення.
Кейси можуть бути представлені
у паперовому вигляді (надруковані: можуть містити графіки, таблиці, ілюстрації,
діаграми), мультимедіа-кейс та відео-кейс (може містити фільм, відео- чи аудіо
матеріали).
Структура уроку з використанням технології "кейс"
1. Підготовчий етап. Педагог готує ситуацію,
додаткові інформаційні матеріали, визначає місце заняття в системі предмету,
завдання заняття.
2. Ознайомлювальний етап.
·
Залучення
учасників до живого обговорення реальної ситуації. Введення в ситуацію. Опис
ситуації.
·
Виконання
індивідуального завдання. Пошук необхідного інформаційного матеріалу.
·
Глосарій.
3. Основний (аналітичний) етап. Технологія
роботи з кейсом
·
Усвідомлення
і формулювання проблеми на основі інтерпретації ситуації.
·
Виявлення
причин виникнення даної проблеми.
·
Вироблення
різних способів дії (варіантів вирішення проблеми) в даній ситуації –
альтернатив.
·
Вибір
кращого рішення (альтернативи) з опорою на аналіз позитивних і негативних
наслідків кожного, а також на аналіз необхідних ресурсів для їх здійснення.
·
Складання
програми діяльності з орієнтацією на первинні цілі первинні цілі і реальності
їх реалізації (з визначенням конкретних кроків і наповненням їх вмісту).
Навички, які розвиває технологія "кейс":
·
аналітичні навички (вміння відрізняти дані від інформації,
класифікувати, виділяти суттєву та несуттєву інформацію, аналізувати,
представляти та добувати їх; мислити чітко й логічно),
·
практичні навички (формування на практиці навичок
використання теорії, методів та принципів),
·
творчі навички (генерація альтернативних рішень),
·
комунікативні навички (вміння вести дискусію, переконувати,
використовувати наочний матеріал та інші медіа-засоби, кооперуватися в групи,
захищати власну точку зору, переконувати опонентів, складати короткий та
переконливий звіт),
·
соціальні навички (оцінка поведінки людей, вміння слухати,
підтримувати в дискусії чи аргументувати протилежні думки, контролювати себе
тощо).
Отже, найважливішими завданнями освіти в
Україні є підготовка освіченої, творчої особистості та формування її фізичного
й морального здоров'я. В зв’язку з цим принципово змінюється позиція вчителя.
Він перестає бути разом з учнем носієм "об'єктивного знання", яке він
намагається передати учневі. Він повинен організувати самостійну діяльність
учнів, в якій кожен оволодів би низкою здатностей до якісних професійних дій,
самонавчання, самоуправління, орієнтації, адаптації, передбачуваності,
особистісною готовністю до майбутнього. А саме він створює середовище, в якому
стає можливим вироблення кожним учнем на рівні розвитку його інтелектуальних і
інших здібностей певних компетенцій, формування особистісних якостей (розвиток
працьовитості, креативності, вольових якостей, цілеспрямованості, формуванні
впевненості в собі, здатності до конкурентоспроможності, навичок комунікативної
культури тощо), формування вмінь самостійно приймати рішення в умовах
невизначеності, вироблення умінь розробляти багатоваріантні підходи до
реалізації плану дії, формування навичок та прийомів всебічного аналізу
ситуацій, прогнозування способів розвитку ситуацій тощо.
Дана технологія допомагає у формуванні у школярів критичного мислення, вміння схвалювати рішення та спілкуватися, набувати компетенцій.
ОтветитьУдалитьМоделі кейсів розробляють на основі життєвих ситуацій, закладаючи і відображаючи в них комплекс знань, що є новими для учнів.
Учитель, як ведучий, підтримує дискусію, та фіксує відповіді.
Завдання учня - за допомогою наявних знань та практичного досвіду вирішити ситуацію.