Вчителю на замітку

ВЧИТЕЛЮ НА ЗАМІТКУ

"Формування інформативної компетентності учня початкових класів"

         Із входженням України в європейський простір одним із важливих завдань стає запровадження компетентнісного підходу в освіті, що тісно пов’язаний з особистісно орієнтованим і діяльнісним підходами до навчання.

         Змістовими компонентами інформативної компетентності, що включає в собі інтеграцію досвіду,
теоретичних знань, практичних умінь, є креативність мислення, здатність до аналізу, потреба у самовдосконаленні.
         Інформатична компетентність являє собою сукупність знань, умінь і навичок, пов’язаних із пошуком, аналізом і використанням інформації.
         Умови для формування інформативної компетентності:
·        прояв учнями зацікавленості у навчанні;
·        готовність докладати відповідні вольові зусилля;
·        відбирати або знаходити потрібні знання, способи розв’язання навчального завдання;
·        виконувати інтелектуальні або практичні дії, прийоми, операції на репродуктивному та творчому рівнях;
·        усвідомлення учнями результативності своєї діяльності та прагнення її вдосконалювати.
         Способи мотивації пошуку інформації:
1.     Розвиток пізнавальних інтересів і потреб.
2.     Стимулювання позитивних інтелектуальних почуттів.
3.     Виховання активного, відповідального, ініціативного ставлення до навчання.
4.     Формування прагнення до самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення.
         Під час формування інформативної компетентності в початкових класах доцільно застосовувати метод дослідження та використовувати інтелектуальне навчання. Це сприяє формуванню прагнення особистості до навчання,
                   забезпечує пізнавальну активність,
                   творчий підхід учителя,
                   творчу ініціативність дітей, їхню зацікавлену участь у проектній діяльності,
                   дослідницьку поведінку, самопізнання.
         Працюючи за методами дослідження та інтелектуального навчання, школяр вчиться:
·        актуалізувати та відтворювати потрібну інформацію,
·        знаходити необхідні знання,
·        доводити та спростовувати судження,
·        переносити набутий життєвий досвід у нову ситуацію,
·        використовувати різні способи для розв’язання навчального завдання.
Цей спосіб дає змогу оцінювати відповідність та ефективність обраних засобів завданням роботи, усвідомити можливість застосування набутих знань та вдосконалення результатів своєї праці.
         Людина, яка звикла самостійно вчитися, не губиться в новій пізнавальній та життєвій ситуації, якщо немає готових рішень, не чекає підказки, а сама шукає джерела інформації, шляхи розв’язання, бо вміння вчитися змінює стиль мислення і життя особистості.

Приклади застосування методу дослідження, інтелектуального навчання на уроках з різних предметів у початкових класах
УКРАЇНСЬКА МОВА
Каліграфічна хвилинка. Написання словникових слів.
В в ве вя в’я ве дм вогн ще вул. ця ви разн
- Які слова ви побачили? (Ведмідь, вулиця, вогнище, виразно)
- Чим схожі ці слова?
- Яке слово «зайве»? (Виразно)
- За яким принципом я об’єднала слова:
* ведмідь і вогнище? (Неоднакова кількість звуків і букв)
* ведмідь і вулиця? (У них є м’які приголосні звуки)
* вогнище і виразно? (Всі приголосні тверді)
- Доберіть синоніми до слів:
         * ведмідь (клишоногий, бурмило);
         * вулиця (дорога, проїзд, шлях, проспект, бульвар);
         * вогнище (багаття, полум’я, ватра).
Власні назви. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах.
-         Назвіть повні імена, відповідні даним.
Нюся, Нюра, Маня, Ганнуся (Ганна); Стасик (Станіслав); Сєва (Всеволод); Яся (Ярослава); Міла (Людмила, Таміла); Тася, Тая (Таїсія); Гоша, Жора (Георгій);Славик, Славко (Станіслав, Броніслав, В’ячеслав, Ростислав).
Прикметник.
-         Доповніть іменники прикметниками, відтворіть їх назви.
Море – (Мармурове, Біле, Чорне…)
Гори – (Карпатські, Кримські, Алтайські…)
Дерево – (драконове, мамонтове, пляшкове, москітове, копійне, зміїне, гарматне, суничне, динне…)
Ліси – (листяні, хвойні, мішані, тропічні, екваторіальні…)
-         Пригадайте, які бувають ведмеді. Доберіть відповідні прикметники. До деяких сполучень іменників із прикметниками доберіть спеціальні назви – іменники.
Ведмідь (який?) - … (білий, бурий, чорний, малайський, окулярний (панда), сумчастий (коала).
-         Доберіть до іменників прикметники так, щоб утворилися фразеологізми.
Сонце …(золоте).
Голова … (світле).
Рука … (легка).
Гріш … (ламаний).
Горішок … (міцний).
Права … (пташині).
Сон … (солодкий).
ПРИРОДОЗНАВСТВО
Запитання пошукового змісту.
-         У заліза є одна дивовижна властивість. У бочку з водою ненароком потрапив ніж. Вилити з бочки воду не можна. Як дістати ніж, не виливши воду? (Магнітом)
-         Що називають «чорним золотом», «рідким золотом», «чорною кров’ю»? (Нафту)
-         Що це за речовина?
Живим сріблом мене називають,
У різні прилади заливають,
Та брати в руки забороняють. (Ртуть)
-         У назвах яких міст і селищ України повторюються назви корисних копалин? (Вугледар, Антрацит, Солевар, Марганець, Солотвино, Бурштин)
-         Люди яких професій допомагають знаходити корисні копалини? (Геологи, геофізики, хіміки, біологи)
Материки Землі.
-         Яке вічнозелене дерево є символом Австралії? (Евкаліпт)
-         Які рослини – синоптики вам відомі?
-         Символом якого міста є листок каштана? На якому материку знаходиться це місто? (Київ, Євразія)
-         Символом якої країни є троянда? (Болгарія)
-         На прапорі якої країни зображений кленовий листок? На якому материку знаходиться ця країна? (Канада, Північна Америка)
-         Яка рослина зображена на прапорі Лівану? На якому материку знаходиться ця країна? (Ліванський кедр, у Євразії)


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Технологічна карта уроку

Урок української мови та читання, 2 клас НУШ