Проблема наступності
ПРОЕКТ
"Наступність між дошкільною і початковою освітою.
Теоретико - методологічний аспект"
Починати навчання дітей зі школи – це
означає
зводити будівлю на піску без
фундаменту.
Н. Лубенець
Реалізація завдань законодавства про
дошкільну освіту як обов’язкову первинну складову системи безперервної освіти в
Україні вимагає пошуку нових підходів до розв’язання проблеми наступності між
дошкільною і початковою ланками освіти. (Законодавчі документи: Державна
національна програма «Освіта (Україна ХХІ століття)», Національна доктрина
розвитку освіти)
Поняття «наступність» у
філософському енциклопедичному словнику
визначається як зв’язок між різними етапами, або ступенями, розвитку, сутність якого полягає у збереженні тих чи інших елементів цілого чи окремих його характеристик при переході до нового стану [26, с. 527].
визначається як зв’язок між різними етапами, або ступенями, розвитку, сутність якого полягає у збереженні тих чи інших елементів цілого чи окремих його характеристик при переході до нового стану [26, с. 527].
У педагогічному словнику поняття «наступність» тлумачиться так: «Наступність
– зв’язок між етапами процесу розвитку в природі, суспільстві, пізнанні, за
якого на кожному наступному етапі зберігаються, відтворюються на новій основі
елементи і характеристики попередніх етапів» [14, с. 229 ].
Проблема наступності є предметом
вивчення різних наук, тому має своє особливості й значення.
К. Ушинський, С. Русова, В.
Сухомлинський, Є. Тіхєєва доводили, що принцип наступності має охоплювати усі
сфери навчання і виховання дітей.
К. Ушинський розв’язував проблему
наступності через встановлення зв’язків
між методами й прийомами навчання у дошкільному
закладі та школі, а також тими знаннями, які діти опановують у цих суміжних
ланках освіти.
Наступність як засіб розв’язання
багатьох навчально – виховних проблем розглядав В. Сухомлинський.
«За
рік, який передує навчанню в школі, необхідно педагогу пізнати кожну дитину,
вивчити індивідуальні особливості її сприймання, мислення і розумової праці».
«…
Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем,
дитина продовжує сьогодні робити те, що робила вчора. Нехай нове в її житті з’являється
поступово і не приголомшує новими враженнями» [ 23, с. 92 - 93].
Проблему наступності намагаються практично розв’язати в
сучасних реаліях. Однак залишається низка проблем, таких як:
·
наявність
протиріч між теорією і практикою;
·
неузгодженість
змісту дошкільної й початкової освіти;
·
невідповідність
методів і прийомів навчання у початковій школі віковим особливостям шестирічних
першокласників;
·
неузгодженість
критеріїв оцінювання знань, умінь, навичок дітей на різних етапах розвитку;
·
відсутність
єдиних критеріїв для визначення готовності дітей старшого дошкільного віку до
навчання у школі.
Знайомтеся – старший дошкільник
Сучасний освітній простір вимагає
компетентнісного підходу до організації навчальної діяльності молодшого
школяра, що передбачає подальше впровадження особистісно орієнтованого навчання.
Досвід роботи вчителів показує, що у процесі реформування освіти України
актуальним є діяльнісний підхід, оскільки знання, вміння та навички учня
можуть бути реалізовані й перевірені тільки у ході виконання ним певного
комплексу дій.
Ефективне виконання вимог Державного
стандарту початкової освіти, програмних вимог можливе лише за умови реалізації
принципів наступності між дошкільною і початковою ланками освіти. Урахування
рівня готовності дитини до навчання у 1 – му класі сприятиме її комфортній
адаптації, знизить ризики перехідного періоду.
Формування мотивації навчання
Мотиваційна готовність – це готовність
дитини до нової соціальної позиції – позиції школяра, що ґрунтується на
прагненні дитини вступити і ходити до школи, бажанні вчитися. Тобто мотиваційна
готовність – це:
1. Потреба дитини у новому соціальному
статусі, що задовольняється вступом до школи.
2. Готовність дитини прийняти і виконувати вимоги дорослих, мати
певні обов’язки, бути відповідальною – отже, мати сформовану «внутрішню позицію
школяра».
3. Бажання змінити ігрову діяльність на
навчальну, яка стає найбільш сильно враженою у цьому віці та відрізняє
дошкільника від школяра, тобто мати домінуючий мотив навчання.
Таким чином, мотиваційна готовність
розуміється дослідницею як поєднання двох мотивів – мотиву навчання і
соціального.
О. Проскура під мотиваційною
готовністю до школи розуміє рівень досягнення за наступними показниками:
* бажання йти до школи,
* уявлення про школу,
* співвідношення бажання і уявлень.
Отже, ідеться про прагнення змінити
свою соціальну позицію на основі уявлень про неї.
Виникає запитання, чи мотиваційно готова
шестирічна дитина до школи. Якщо у неї не сформований мотив навчання, але є
бажання ходити до школи?
На це питання важко дати однозначну
відповідь, тому що для успішної адаптації до шкільних умов на перших порах
цього бажання достатньо. Але бажання – це ситуативний прояв, який не забезпечує
подальшої ефективної навчальної діяльності на уроках. В той же час відбувається
формування «соціальної позиції школяра».
Пройшов рік. Зараз діють ноі плани, нові підходи. Але проблеми залишаються ті самі. Головне не забувати: кожен працює на своєму робочому місці, виконує свою місію: створити комфортні умови для реалізації навчально - виховних планів. Дитячий садок працює в своєму напрямку, а школа, вчитель майбутнього першого класу - в своєму. Результат буде один: зацікавлені діти, вдячні батьки.
ОтветитьУдалитьСьогодні в дитячому садку "Сонечко" було свято - свято Осені. Невимушено, цікаво, життєрадісно пройшло свято. Заручилися підтримкою батьків у створенні умов для реалізації поставлених цілей і задач. Подякували вихователям за плідну працю!!!